De waarheden over olijf- en kokosolie.

Er bestaat veel onduidelijkheid over olijf- en kokosolie. Zijn deze vetten nu wel goed of zijn deze nu juist slecht. 

Olijfolie is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur. Dit zijn de omega 9 vetzuren. Enkelvoudig onverzadigd vetzuur kan door ons lichaam zelf worden aangemaakt. Er bestaat een balans tussen omega 3-6 en 9. Als de verhouding tussen omega 3 en 6 in onbalans is zal het lichaam meer of minder omega 9 aanmaken om weer in balans te komen. Het is dus belangrijk dat de verhouding tussen omega 3 en 6 goed is. 

Kokosolie is een verzadigd vetzuur en om precies te zijn een middellange keten verzadigd vetzuur. Verzadigde vetzuren hebben een negatieve imago gekregen door de voedingsmiddelen industrie. Verzadigde vetzuren zijn moeilijker en duurder toe te passen voor het gebruik in voedingsmiddelen. De industrie maakt liever gebruik van meervoudig onverzadigde vetzuren de omega-6 producten. We komen deze omega-6 plantaardige producten dan ook overal in tegen. Zie eerder artikel over omega 3 en 6. 

Waarom zouden we dan olijfolie of kokosolie gebruiken? 

Olijfolie en kokosolie kan de omega 6 producten vervangen. Denk bijvoorbeeld aan een dressing over een salade. Of een blikje tonijn in plantaardige olie. We kunnen een dressing kopen op basis van olijfolie en ook een blikje tonijn in olijfolie. Kokosolie kunnen we heel goed gebruiken om in te braden. Kokosolie wordt niet toxisch, giftig bij verhitting. Olijfolie wordt wel giftig bij verhitting. Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van de vetten dan kunt u altijd contact opnemen met Salutem gezondheidspraktijk.