Vetten: Omega-3 en Omega-6

We horen vaak dat er slechte en goede vetten zijn. Vervolgens heeft ieder een mening wat nu goede en slechte vetten zijn. Laten we eerst kijken waarom we vetten eten. Vetten hebben we nodig voor onze cel opbouw. Onze hersenen zijn opgebouwd uit vetten. Dus vetten zijn erg belangrijk. Daarnaast zijn vetten belangrijk voor ons afweersysteem. Zonder vetten worden we ziek. Vetten in onze huid zorgt voor de isolatie van ons lichaam. Daarnaast hebben we vetten nodig voor opnames van verschillende vitamines. We kunnen dus niet zonder vetten, die moeten dus goed zijn, want anders krijgen we gezondheidsklachten. 

We kennen voor het gemak twee soorten vetten. Verzadigde- en onverzadigde vetten en de onverzadigde vetten kunnen we verdelen in enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten. 

In onze voeding gaat het mis met de meervoudige onverzadigde vetten. Dit zijn de bekende omega-3 en omega-6 vetten. Omega-3 is ontstekingsremmend en omega-6 wakkert ontstekingen aan. U begrijpt nu wel dat het voor onze gezondheid beter is om voldoende omega-3 te eten. De verhouding in ons voeding tussen omega-3 en omega-6 is helemaal uit balans. We eten wel 20 maal meer omega-6 dan omega-3. Ontstekingen worden niet meer op een natuurlijke wijze geremd. Hierdoor krijgen we, na verloop van tijd, chronische klachten. De verhouding tussen omega-6 en omega-3 zou 3 : 1 moeten zijn. Belangrijk is dat we niet zeggen dat omega-6 slecht is integendeel we kunnen niet zonder. De verhouding tussen omega-3 en omega-6 (1:20) is zeer slecht Dit betekent meer omega-6 producten schrappen uit de voeding schrappen. Als je dat gedaan heb vette vis in de voeding toevoegen. Het heeft geen zin om alleen vette vis toe te voegen. De verhouding krijg je daar niet goed mee. Voor onze gezondheid is het belangrijk om te gaan werken aan een goede balans tussen omega-3 en omega-6

Omega-6 zit onder andere in: margarine, halvarine bak- en braadvetten, zonnebloemolie, sojaolie, koolzaadolie, maïsolie, rood vlees

Omega-3 zit onder andere in: makreel, haring, zalm, tonijn, forel, koolzaadolie, walnootolie, zeewier.

Olijfolie en kokosolie zijn weer andere soorten vetten daar komen we een andere keer op terug.

Salutem helpt u graag op weg met uw gezondheid, neem daarom gerust vrijblijvend contact op.