Hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1.

Er is gelukkig volop aandacht om een beroerte te herkennen en actie te ondernemen. Ook bij een hartaanval zijn steeds meer mensen instaat om door middel van hartreanimatie en AED apparaat mensenlevens redden. Met medicijnen, dotterbehandeling of bypass operatie worden de mensen weer geholpen en kunnen gelukkig weer verder leven. MAAR daarmee is niet de oorzaak van een beroerte of hartaanval verholpen en bestaat het gevaar op herhaling.

Dat moeten we toch niet willen!

Het is belangrijk de oorzaak te achterhalen.

Wat is een beroerte en een hartaanval? Bij een hartaanval krijgt het hart, door een verminderde doorbloeding, een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen, waarbij hartfalen kan optreden. Bij een beroerte krijgen de hersenen, door een afsluiting of scheur in de slagaders naar de hersenen, geen bloed toevoer waardoor hersenweefsel afsterft.

In beide gevallen is de grootste oorzaak een afsluiting van de bloedtoevoer naar de hersenen en hart. De afsluiting kan ontstaan door roken, te weinig bewegen, ongezonde voeding met een overmaat aan verzadigd vet en suiker en een tekort aan nutriënten zoals vitamine C, E, B6, foliumzuur, B12, selenium, magnesium en essentiële vetten, een trage schildklierwerking en overmatige spanning of stress. Deze lijst is nog lang niet volledig.

Wij van Salutem gezondheidspraktijk helpen u graag met de zoek tocht van de oorzaak van uw hart- of vaatziekte. Daarnaast willen we u graag helpen om uw levensstijl zodanig aan te passen dat u een verminderd risico loopt op het krijgen van hart- en vaatziekten. Geïnteresseerd in een gezond leven maak dan nu uw eerste stap!